
Kjøpe eksklusive smykker og klokker i Alicantes og Valencias mest sikre og luksuriøse butikk ?
Det er mange som er engstelige for å kjøpe dyre smykker og klokker i en turistby som Alicante fordi man er redd for å bli lurt. Det er jo egentlig en sunn skepsis. Men undertegnede bestemte seg likevel for å undersøke muligheten. Det finnes flere smykkeforretninger i Alicante by. Noen av dem tørte vi ikke å handle i. Vi fant til slutt en butikk som overgikk det vi hadde vært borte i tidligere, på nesten alle områder.
Smykkeforretningen Quera er ikke bare en smykkeforretning. Det er en familiehistorie som strekker seg over 135 år og seks generasjoner. Alt begynte i 1887 da Pere Quera Bosch, en sølvsmed fra Terrades, åpnet en liten butikk i Argenteria-gaten i Girona. Fra denne beskjedne starten vokste Quera til å bli et navn synonymt med kvalitet og håndverk. I 2016 åpnet Quera sin første boutique i hjertet av Alicante, som da ble ledet av femte og sjette generasjon. Etter 8 år med suksess i Alicante så flyttet Quera til et fantastisk nye imponerende lokale på hele 800 kvm i Doctor Gadea 24, rett ved Plaza Calvo Sotelo i 2024. Quera har blant annet samarbeidet med Rolex siden 1960-tallet, og er i dag en av de største forhandlerne av Rolex i en multimerkebutikk. Quera er i dag den største smykkebutikken i Valencia-regionen med merker som Rolex, Patek Philippe, Chopard, Messika, Breitling med flere. De har også sitt eget verksted for håndlagede smykker og reparasjoner.
Når vi kom til butikken så vi raskt at forretningen var designet med moderne luksus i tankene. Vi måtte også gjennom en glass-sluse med sikkerhetsvakt. Når vi fikk satt bena innenfor butikken så oste det av eksklusivitet, så vi ble faktisk litt engstelige for om prisnivået og produktsortimentet lå litt over hva vi hadde tenkt. Vi hadde jo også håpet at prisnivået i Alicante kanskje var litt lavere enn hva vi var kjent med fra tidligere. Det fant vi ganske raskt ut at det også var, så da kunne vi senke skuldrene litt, og nyte både synet av produktene og oppvartningen.
Hvert merke hadde sine personlige områder med egne bord for samtaler og behovsvurderinger for at kunden ikke skulle lytte til hverandre. Diskresjon er et av forretningens varemerker. Når vi fortalte hva vi vurderte ble vi ledsaget til et område og en person som hadde kunnskap om dette fagfeltet og om merkene her.
Vi fikk kaffe, vann og sjokolade når vi satte oss ned, og den personlige servicen gjorde at man virkelig følte seg som en viktig kunde, selv om man så produkter som lå langt over vårt nivå. Det skjønte vi raskt når vi så Erling Braut Haaland som “poster boy” for Breitling-klokker. Etter en svært hyggelig kjøpsprosess så sørget også vår salgsrepresentant/konsulent Yolanda Jaramillo for å få rengjort alle smykkene vi hadde fra tidligere, samt at de foreslo at vi kunne få tilpasset smykker som var for store eller eventuelt få påplusset diamanter som manglet.
Etter at kjøpet var gjennomført fikk vi også en flaske Champagne. Vi gikk fra butikken med den beste kundeopplevelsen vi har hatt, og med større sikkerhet for at hva vi betalte for var det vi fikk enn i vårt eget “trygge” hjemland. Det kan høres ut som om vi brukte mye penger. Men vi lover at det ikke var spesielt mye penger i en gullsmedforretning. Når vi i tillegg gjorde beregninger at prisen var 25% lavere enn i vårt hjemland, så vil nok https://www.quera.es/en være den smykke- og klokkeforretningen vi vil preferere når slike innkjøp skal gjøres i fremtiden.